18 April 2011

keputihan ( untuk wanita sahaja )

definition keputihan :

Keputihan’ yang disebabkan oleh keluaran lendir dari faraj yang menimbulkan kerunsingan dan ketakutan di kalangan wanita-wanita.

Perkara yang paling ditakuti sekali ialah jangkitan kuman (venereal disease) seperti siplis dan gonorrhea iaitu penyakit –penyakit yang dijangkitkan menerusi hubungan seks. Perkara lain yang merunsingkan wanita ialah kemungkinan mengidap penyakit kanser pada bahagian peranakan. Bagi gadis-gadis yang belum berkahwin, pengeluaran keputihan menimbulkan persoalan samadamereka mengidap penyakit yang mengancam kesuburan mereka di masa hadapan kelak.

so conclusionnya keputihan nie membolehkan korg mandul. so korg kene haty2 dgn keputihan nie.. teermasok pd aq..

tandatanda keputihan :

  1. Penggunaan SABUN antibiotik utuk mencuci vagina.
  2. Vaginosis bakterial, merupakan infeksi bakteri yang sering terjadi pada wanita hamil ataupun pada wanita yang memiliki banyak pasangan seksual.
  3. Pemakaian pil KB karena keseimbangan hormon terpengaruh dan terjadi ketidakseimbangan pH.
  4. Kanser serviks
  5. Klamidia, gonorea, yang merupakan infeksi menular seksual.
  6. Penggunaan sabun pencuci vagina karena mengganggu keseimbangan pH vagina.
  7. Vaginitis, merupakan kegatalan di sekitar vagina


so becaful k korg. elakkan dari buat 7 perkara diatas nie :)

petuan untuk merawat KEPUTIHAN :

KAEDAH 1:

1. Ambil secekak pucuk pegaga sekali dengan akarnya dan bersihkannya.

( daun pegaga)

2.Kemudian rebus pucuk pegaga tadi bersama dengan 2 gelas air bersih.
3. Masukkan sedikit garam ke dalam air rebusan itu.
4.Setelah mendidih, biarkannya sejuk dahulu. Bila dah sejuk nanti, anda tapis air rebusan tadi.
5. Minum air tersebut 2 kali sehari. Amalkan kaedah ini sehinggalah masalah keputihan atau rasa gatal tu sembuh.

KAEDAH 2 :

1. Ambil 12 helai daun sirih dan bersihkannya.

(daun sireh )

2.Kemudian, sediakan kira-kira 1 liter air suam.
3. Ramas kesemua daun sirih tadi bersama-sama dengan air suam. Tapislah air tersebut.
4. Gunakan air tapisan itu untuk mencuci bahagian sulit anda.
5. Sebaik-baiknya bagi anda yang beragama Islam, berselawatlah ke atas Nabi S.A.W sebanyak 3 kali sebelum mencuci bahagian tersebut.
6. Selain dapat menghilangkan rasa gatal dan bau, cara ini dikatakan dapat merapatkan kembali bahagian sulit wanita.

cara aq sendiri merawat keputihan :

aq pun ade msalah keputihan nie jugak, tp alhamdulilah lah,. aq dpt atasinya sekarang dengan pakai panty liner herba. aq nie susa sikit nak minom2 jamu ke air2 rebusan ulam2 aq xleh goo lah nk minomm. da lah pahit, berbau lak ue.
lebih bek aq pkai panty liner.

1. aq makan suplement evening primerose oil.



2. aq mencuci dengan memakai sabun sireh mas.


3. memakai pantyliner herba.
sumpah panty liner nie mmg mahal,. so aq pon gune bajet2. 1 panty line untuk siang shaja. sbb siang kte banyak aktiviti so lebih senang kulat dalam faraj nak merebak kan.
so bile aq ade aktiviti malam aq akan pakai panty liner biase. :)

oke. nie je yang aq nak kongsi hary niee..
selamat mencuba :)

gmagee:D

2 comments:

  1. nice info. nak praktikkan. baru nak mula. zzz

    ReplyDelete
  2. oke.
    insyallah. the outcomes will incredible.

    ReplyDelete